1. Guru memberikan satu set puzzle yang di dalamnya mengandungi pelbagai suku kata. Pelajar
diberikan masa untuk memerhatikan gambar dan suka kata yang disediakan di atas kertas
manila.
2. Kemudian, guru mengarahkan pelajar secara berpasangana untuk mencari kepingan puzzle
yang mengandungi suku kata berdasarkan gambar yang disediakan.
3. Langkah seterusnya, pelajar diminta untuk menyusun kepingan puzzle mengandungi suku kata
yang telah dipilih tadi menjadi satu perkataan. Guru perlu memerhati setiap aktiviti yang
dilakukan oleh pelajar semasa pelajar menyusun perkataan tersebut.
4. Kepingan puzzle mengandungi suku kata disusun dan digabungkan membentuk perkataan yang
salah oleh pelajar. Jika pelajar menyusun suku kata dengan salah, maka guru perlu
membetulkannya menjadi satu perkataan yang betul.
5. Kemudian, pelajar diberi peluang sekali lagi untuk mencari kepingan puzzle mengandungi suku
kata yang betul. Pelajar perlu bergilir-gilir mengeja suku kaya yang betul itu bersama rakannya.
6. Seterusnya, kepingan puzzle suku kata yang telah dipilih tadi disusun sehingga mendapat satu
perkataan yang tepat dan bersesuaian dengan gambar.
7. Akhir sekali, pelajar berhasilkan menyusun kepingan puzzle suku kata dengan tepat. Kumpulan
pasangan yang memerhati, memilih, menyusun, mengeja dan membaca yang paling tepat akan
mendapat ganjaran sementara pelajar yang lain turut diberikan hadiah galakkan.
No comments:
Post a Comment